KADA SU TURBULENCIJE U AVIONU OPASNE? Ako osetite OVO dobro se pripazite - u toku LETA MOŽETE OČEKIVATI sledeće...
Ovo je sve što treba da znate o turbulencija, Foto: PrintScreen/ TikTok/ juliabernice

MORATE ZNATI

KADA SU TURBULENCIJE U AVIONU OPASNE? Ako osetite OVO dobro se pripazite - u toku LETA MOŽETE OČEKIVATI sledeće...

Da li je turbulencija u avionu opasna? Kratak odgovor je da nije. Postoji ipak jedno "ali". U narednim redovima saznajte koje vrste i intenziteti turbulencija postoje i koja od turbulencija najopasnija.

Objavljeno:

Šta je turbulencija i koje su vrste?

Pojednostavljenim rečima turbulencija je kretanje ometajućeg vazduha kroz koje leti letelica. Ozbiljnost te turbulencije zavisi od mase aviona, letelice, obima, težine, brzine ili smera (ili oboje) u kojima se protok vazduha menja u tom relativnom protoku vazduha kroz koji leti avion.

Prvi tip turbulencije je mehanička turbulencija definisana kao prekid protoka vazduha putem prepreka, poput velikih zgrada ili brda, i ovaj vid turbulencije odnosi se samo na avione koji lete na nižim visinama. U praksi zamislite vodu koja teče, njen tok, ukoliko stavite kamen u potok, moći ćete da vidite da je tok vode iza kamena promenjen, i to je veoma slično tome kako turbulencija funkcioniše.

Prvi tip turbulencije je mehanička turbulencija definisana kao prekid protoka vazduha putem prepreka
Prvi tip turbulencije je mehanička turbulencija definisana kao prekid protoka vazduha putem preprekafoto: Printscreen/ Daily Mail

Sledeći tip je orografska turbulencija, planinski talasi i kako sam naziv kaže, odnosi se na strujanje vazduha oko planinskih venaca, nešto slično mehaničkoj turbulenciji sa ometanjem vazduha. Visine planina izazivaju mnogo temperaturnih promena a brzina i pritisak se menjaju sa vazduhom što uzrokuje da turbulencija bude daleko veća.

Postoji i budna turbulencija (wake turbulence), koja je po današnjim avijacijskim standardima predvidljiva. Vrtoge stvaraju avioni vrhovima svojih krila, a ti vrtlozi su u osnovi velike spirale vazduha koje ometaju protok vazduha iza aviona.

Kontrola vazdušnog saobraćaja danas uspešno kanališe potencijalne probleme ovog tipa turbulencije kroz protok vremena, kašnjenje između avionskih letova (poletanja) koje pruža dovoljno vremena da se protok vazduha stabilizuje. Isti princip važi i na višim visinama i piloti su prilično verzirani u identifikaciji ovog fenomena, pa često i sami iniciraju promenu nivoa leta.

Konvektivna turbulencija se obično javlja usled grmljavina i takođe uključuje termiku i silaznu struju i takve stvari su opet predvidljivije putem vremenskih izveštaja i uz pomoć vremenskih radara u avionu kako bi se izbegle grmljavine, ali i oblast koja okružuje grmljavine i stvara neke od tih turbulencija.

Poslednja je turbulencija čistog vazduha. Iako mnogi pomisle da tu turbulenciju stvaraju oblaci, što je delimično i tačno, to nije uvek slučaj i turbulencija čistog vazduha može da se pojavi na čistom vazduhu, što ne mora da bude vidljiv oblak. Pojavljuje se u srednjem ka visokom visinskom pojasu, mestima gde su mlazne struje i gde se obično susreću dve velike vazdušne mase koje stvaraju veliki turbulentni vazdušni pritisak.

Poslednja je turbulencija čistog vazduha
Poslednja je turbulencija čistog vazduhafoto: SCREENSHOT

Danas se lako izbegavaju usled postojanja vremenskih karti koje ih predviđaju, što piloti često iskoriste u svoju korist, tako da je, na primer let British Airways-a od Njujorka do Londona avionom koji leti na mlaznim strujama koje duvaju brzinom od 420 km/h kao zadnji vetar, pomažu da avion dostigne brzinu od 1.327 km/s, i da stigne na londonski aerodrom Hitrou, čak osamdeset minuta pre predviđenog roka.

Intenzitet turbulencije

Nisu sve turbulencije opasne, već su kategorisane u nekoliko različitih intenziteta. U prvu kategoriju spadaju blage turbulencije, a sledeće su umerene, koje je zajedno sa blagim turbulencijama osetila velika većina putnika, čak i onih koje manje frekventno putuju. Tokom umerenih turbulencija možete da osetite teškoće pri hodanju u avionu, uz blago pomeranje predmeta, dok je letelica pod kontrolom (maksimalno 1G).

Sledeći nivo intenziteta su ozbiljni turbuelncije, iako retke, ipak se dešavaju. U njima letelica doživljava silu veću od jednog G. Takođe može doći do gubitka kontrole nad letelicom na kratke periode, i do velikih promena brzine. Ljudi koji nisu vezani pojasom u ovakvim situacijama mogu biti ozbiljno povređeni.

Krajnji intenzitet ozbiljnosti turbulencija su one ektremne, koje se dešavaju u epicentrima uragana ili zaista ekstremnih oluja, što su situaciji kroz koje retko porlazi civilni avion. Kroz ovakve fenomene mogu proći avioni c130 čiji piloti prikupljaju podatke o samim uraganima.

Svi piloti prlaze kroz obuku savladavanja ozbiljnih turbulencija, između ostalog i kroz smanjenje brzine aviona, ili povećavanje.

Po poslednjim podacima Aviation and Plane Crash Statistics tokom 2019. godine bilo je u svetskom avio-saobraćaju 120 ozbiljnih, i 129 lakših telesnih povreda. Oko 60 ljudi godišnje biva povređeno u turbulencijama, a većina ovih povreda su trzajni udari na vrat, najčešće kada putnici nisu vezani za svoja sedišta.

Većina povreda se dešava kabinskom osoblju, oni su najugroženiji jer su veoma retko vezani u trenucima kada avion prolazi kroz turbulenciju.

Strah od „otpadanja krila“ i kada je turbulencija opasna?

Strah od „otpadanja krila“ i kada je turbulencija opasna?
Strah od „otpadanja krila“ i kada je turbulencija opasna?foto: PrintScreen/ X/ America??

Jedna od stvari koja putnicima i laicima usled straha deluje sasvim „realno“ je da turbulencija može da otkine krila sa aviona, što je praktično nemoguće, jer se krila aviona testiraju na stres pre nego što su stavljena u proizvodnju i upotrebljena, i testiraju se iznad bilo koje maksimalne sile koje avion može da iskusi tokom svog životnog veka. Dakle samo se vežite za svoje sedište.

Postoji vrsta turbulencije koja se zove smicanje vetra i ovaj fenomen može da stvori bilo koji od navedenih tipova turbulencija, i on je obično prilično nasilna kratkoročna verzija jednog od tih tipova.

Smicanje vetra se definiše kao promena smera i/ili brzine vetra na vertikalnoj ili horizontalnoj udaljenosti. Značajno je kada izazove promene na čeonom ili povratnom vetru vazduhoplova tako da se avion naglo pomeri sa predviđene putanje leta i potrebna je značajna kontrolna akcija da se to ispravi.

Najopasnije vreme kada se to može desiti je kada je avion na prilazu ili neposredno nakon poletanja. Kada je avion relativno blizu tla, smicanje vetra koje izaziva naglu promena smera ili brzine vetra, može uticati da avion izgubi ili dobije brzinu prilično brzo, odnosno da počne da tone, pa ukoliko je blizu zemlje, to može da ima katastrofalne posledice.1

Pilot Royal Air Force-a koji se na mreži Eks bavi avionskim nesrećama i tehničkim problemima naveo je u jednoj od svojih reportaža da problem prilikom prizemljenja uz brzinu koja je malo veća od normalne uz uticaj smicanja vetra, njegovu promenljivost, može dovesti do toga da pilot ne bude svestan predvidljivosti i pravca vetra, i u tom slučaju avion počinje da se ljulja i kreće u više pravaca, što predstavlja opasnost, ali iskusni piloti ovu anomaliju mogu da stave pod kontrolu.

Piloti mogu da prijave smicanje vetra drugim pilotima i kontroli vazdušnog saobraćaja, a na modernim avionima svi imaju sisteme za predviđanje smicanja vetra koji će upozoriti pilote ukoliko je smicanje vetra ispred njih i reći im da idu okolo ako se spremaju da prolete kroz njega ali na kraju, čak i ako svi navedeni sistemi zakažu, pilot je i dalje obučen da se sa time nosi. Dobro obučen pilot.

I aerodromi imaju sisteme za upozorenje na smicanje vetra niskog nivoa, kao i terminalne dopler vremenske radare, a ta upozoreja će biti poslata pilotima na vreme.

Kad i ima li razloga za brigu?

Vazduhoplovstvo je u celini postalo verzirano u suočavanju sa turbulencijama, tako da će piloti uvek dobijati vremenske izveštaje i prognoze za turbulencije pre nego što krenu na bilo koje putovanje, svaki komercijalni avion kojim ćete leteti imaće vremenski radar koji će moći da otkrije da li ima grmljavina ili skrivenih grmljavina u velikim oblacima na vazdušnom putu koji ga čeka.

Turbulencija jeste neprijatna, ali dokle god ste vezani nemate razloga za brigu. Na raznim forumima ljudi dele svoja iskustva i strahove, ali i savete kako da turbulencije doživite manje stresno. Od podizanja stopala sa poda, nedodirivanja sedišta leđima, što manje dodirnih tačaka sa sedištem osim zadnjeg kraja i sigurnosnog pojasa, itd.

Problem predstavlja i činjenica većina putnika ne može da odredi da li su u pitanju turbulencije ili postoje tehnički problemi, pa mnogi putnici smatraju da bi bilo od pomoći kada bi piloti davali obaveštenja ove vrste svojim putnicima.

Ono što uvek pomaže je da prosto letite sa nekim pored vas ko se turbulencija ne plaši. Ukoliko je pored vas recimo penzionisani pilot avio-kompanije njegova mirnoća prilikom za vas „jakih turbulencija“ nateraće vas da preispitate svoje strahove i njihovu utemeljenost, ili ćete sa strahom nastaviti da letite preispitujući vašeg saputnika.

BONUS VIDEO:

00:16

Posle drugog pokušaja, avion iz Istanbula za Pariz, uspešno je sleteo na aerodrom Nikola Tesla

(Espreso / N1 / Prenela: I.O.)


Uz Espreso aplikaciju nijedna druga vam neće trebati. Instalirajte i proverite zašto!
counterImg

Espreso.co.rs


Mondo inc.